Teresa Sordé i Martí

teresa

Teresa Sordé i Martí, és doctora en Sociologia per la Universitat de Harvard (2007) i per la  Universitat de Barcelona (2004), i professora del Departament de Sociologia de la UAB.

Les seves principales línies de recercasón la discriminació i exclusió social, la superació de desigualats, el poble gitano, les dones gitanes, i els processos migratoris de la població gitana europea.

Les seves contribucions científiques se centren en l’anàlisi de la situació del poble gitano, concretament de les dones gitanes i de la població gitana immigrant. Ha investigat diferents aspectes dels processos de discriminació i exclusió social, així com també de la seva superació, com per exemple les estratègies de reivindicació del moviment associatiu gitano i especialment de les dones gitanes a Europa. També ha desenvolupat activitats relacionades amb l’estudi de les polítiques afirmatives que poden contribuir a superar la situació d’exclusió de les minories ètniques.

Ha col·laborat en diferents projectes, tant europeus com estatals, sobre inclusió social i població gitana, entre els que destaquen: W. (FP5. RTD. 2001-2004), C. (Plan Nacional I+D, MTAS, Instituto de la Mujer, 2000-2003) i Harvard Civil Rights Project (2002). Va ser la coordinadora d’un dels projectes que conformen INCLUD-ED. Strategies for inclusion and social cohesión in Europe from education (FP6, Integrated Project, 2006-2011) finançat per la DG Research de la Comissió Europea. En l’actualitat forma part de l’equip de recerca del projecte IMPACT-EV. Evaluating the impact and outcomes of European SSH research (FP7/2014-2017). També està dirigint un projecte I+D, finançat pel Ministeri d’Innovació i Ciència, TRANSROMA. Estrategias de movilidad, retorno y prácticas transnacionales entre población gitana rumana (2012-2014), el qual dóna continuïtat al projecte I+D DROM IN. Inmigración gitana en España: los retos de la inclusión social y la convivencia (2009-2011).

Entre les seves publicacions més recents destaquen:

Gómez, A.; Munté, A.; & Sordé. T. (2014). Transforming Schools Through Minority Males’ Participation: Overcoming Cultural Stereotypes and Preventing Violence. Journal of Interpersonal Violence. doi:10.1177/0886260513515949

Sordé, T.; Serradell, O.; Puigvert, L.; & Munté (2013). Solidarity networks that challenge racialized discourses: The case of Romani immigrant women in Spain.  European Journal of Women Studies, 20(4)

Sordé Martí, T.; Munté, A.; Prieto-Flores, O.; Contreras, A. (2012). Immigrant and Native Romani women in Spain: Building Alliances and developing shared strategies, Journal of Ethnic and Migration Studies, 38(8), 1233-1249. 

Prieto-Flores, O. & Sordé Martí, T. (2011). The Institutionalization of Panethnicity from the Grassroots Standpoint in a European Context: The Case of Gitanos and Roma Immigrants in Barcelona. Ethnicities, 11(2), 202-217.

Munté, A.; Serradell, O.; Sordé Martí, T. (2011). From research to policy: Roma participation through communicative organization, Qualitative Inquiry, 17(3), 246-255

Sordé Martí, T. (2010). Roma Immigrants in Spain. Knocking down the walls. Barcelona: Organization of Security and Cooperation in Europe, Office of Democratic Institutions and Human Rights/Hipatia.

Sordé Martí, T. (2006). Les reivindicacions educatives de la dona gitana [The educational claims of the Roma women]. Cabrera de Mar: Edicions Galerada/ Institut Català de les dones.

Contacte: Teresa.sorde@uab.cat

 

Campus d'excel·lència internacional U A B