Aprenentatge entre professors

Aprenentatge entre professors

La interacció entre el professorat és un fet inherent a la professió docent. En un centre educatiu diàriament s’han de resoldre situacions que acostumen implicar a diferents professors. Aquestes interaccions han de ser com més eficaces millor amb la finalitat d’obtenir la màxima participació i consens, i la predisposició de compartir les responsabilitats que comportin les decisions preses. Ara bé, no tots els estils interactius són apropiats per aconseguir aquestes metes, per això, els estudis sobre la temàtica consideren la col·laboració com el tipus d’interacció més eficaç.

Els professors, igual que altres professionals, aprenen a partir de la interacció amb altres col·legues, i la col·laboració entre ells es converteix en una eina imprescindible per afavorir una pràctica reflexiva, un recurs essencial per arribar a la màxima eficàcia docent.

La col·laboració és un estil d’interacció directa entre com a mínim dos iguals (l’opinió de cadascun té igual valor independentment del seu rol en el centre), que voluntàriament (la institució educativa ha de propiciar aquesta interacció, però cada professor decideix si vol tenir una actitud de col·laboració o no), i d’una manera compartida (no significa idèntica, ja que els coneixements o funcions que desenvolupa influiran en les seves aportacions) prenen decisions dirigides a l’assoliment d’un objectiu comú (encara que les propostes de com aconseguir-lo siguin inicialment divergents).

Una forma de col·laboració entre el professorat és la docència compartida, un tipus d’organització en la qual dos docents treballen conjuntament amb el mateix grup-classe. Habitualment es parla del professor d’aula (el professor responsable de la matèria) i el professor de suport (pot ser un professor responsable de l’atenció a la diversitat o qualsevol altre professor disposat a oferir suport a l’aula).

Podríem apuntar nombrosos arguments sobre els avantatges de la docència compartida, tant per a l’alumnat com per al professorat. Així per exemple, s’ajuda als alumnes que puguin treballar amb les demandes reals de la classe, en qualsevol àrea, estant l’ajuda a disposició de tot l’alumnat, tant per als que la necessiten constantment com per als que els cal de forma ocasional. També és important ressaltar que els alumnes amb més necessitat d’ajuda no queden etiquetats pel fet d’haver de sortir fora i poden seguir mantenint com a referent el professor d’aula. Per als docents representa una millora en relació a la gestió de l’aula en general, i de la disciplina en concret. Entre ells poden compartir i elaborar nous materials, així com metodologies de treball, oferint-se suport mutu enfront de les novetats o dificultats. Alhora, la docència compartida ajuda el centre a establir línies d’interdisciplinarietat, atès que el pas d’un professor de suport per diferents grups facilita l’aportació de suggeriments entre àrees.

Ara bé, igual que comentàvem amb els alumnes, no per posar junts dos professors existirà ja un treball col·laboratiu entre ells. Les interaccions que es portin a terme hauran de tenir en compte diferents condicions. És important que les finalitats i les tasques conjuntes siguin clares i assumides pels participants, i així mateix, relacionades amb les pròpies necessitats professionals. Alhora, els professors han de tenir una disposició a interactuar i a assumir compromisos, i s’han d’establir unes estructures bàsiques que permetin dinamitzar la docència compartida. Les funcions que realitzarà cada docent han de quedar ben definides, tenint en compte que existeix un ampli ventall de possibilitats que determinaran els diferents graus d’implicació de cadascun dels participants i l’organització de l’aula, donant lloc a diversos models de col·laboració. També s’ha de preveure un sistema de guia en la presa de decisions i de regulació del treball conjunt, així com un temps de coordinació, que permetrà ajustar l’ús d’un model de col·laboració o altre segons les necessitats del grup-classe.

 

 

 

Campus d'excel·lència internacional U A B