Llibres

                                          

 

Duran, D. (cood.), Carrera, J., Corominas, E., Flores, M., Oller, M., Miquel, E. i Ramírez, M. (2016). Llegim i escrivim en parella i altres programes de tutoria entre iguals. Barcelona: Horsori.

Aquesta publicació és el producte de la II Jornada Llegim i escrivim en parella i altres programes de tutoria entre iguals que va tenir lloc a la Universitat Autònoma de Barcelona el dia 7 de maig de 2016, organitzada pel GRAI (Grup de Recerca sobre Aprenentatge entre iguals) amb el suport de l’ICE de la UAB i el Departament d’Ensenyament.

A dins hi podeu trobar la síntesi de les dues conferències realitzades: Aprensenyar, poden aprendre els alumnes ensenyant els seus companys? a càrrec de David Duran i Els programes del GRAI: resultats i efectivitat a càrrec de Marta Flores, Ester Miquel i Maite Oller.

També hi trobareu   les comunicacions fetes pels representants dels centres que formen part de les xarxes i les idees claus aportades  en els cinc espais de treball: la participació familiar i comunitària, les interaccions a l’aula, Escrivim en parella, Reading in pairs i (En)Raonem en parella.
 

Duran, D. (2016). Aprensenyar. Evidències i implicacions educatives d'aprendre ensenyant. Barcelona: Horsori.

El llibre recull per primera vegada les evidències científiques del neologisme –creat per a l'ocasió- aprensenyar: aprendre ensenyant. Les recerques disponibles mostren que, en determinades condicions, l'activitat d'ensenyar comporta oportunitats d'aprenentatge per a qui la desenvolupa. Es recullen múltiples pràctiques reals, en les quals els estudiants –en escoles, instituts o universitats- aprenen ensenyant als seus companys. El llibre ofereix, des de les evidències de la recerca, guies pràctiques perquè els professors puguin ensenyar aprenent, la qual cosa  permetrà actualitzar els  coneixements i viure la professió amb més plenitud.

En aquest enllaç es poden trobar nombroses crítiques i ressenyes aparegudes tant en revistes científiques com divulgatives.

http://aprensenar.jimdo.com/recensiones-y-críticas/

Duran, D.; Flores, M.; Oller, M.; Thomson-Garay, L.; Vera, I. (2016). Reading in pairs. Peer tutoring for reading and speaking in English as a foreing language. Barcelona: Horsori.

El llibre descriu el programa Reading in pairs que es basa en la tutoria entre iguals, amb implicació familiar, per a la millora de l’anglès com a llengua estrangera. Contempla les seves bases teòriques, el buidat de competències que es treballen, així com orientacions per al seu desenvolupament a les aules i l’avaluació. Inclou també un capítol amb els resultats inicials d’investigació. Els darrers capítols aporten recursos i materials didàctics per al professorat, l’alumnat i les famílies. D’aquests destaquem les Activiy Sheets (textos, preguntes d’abans de llegir i preguntes de comprensió lectora) amb el Language Support ( paraules, frases per enriquir la conversa) I els Audio Files (grabacions dels textos per oferir uns models de bona pronunciació i entonació) que es poden trobar a aquí.

El pròleg és de Markku Jahnukainen.

Flores, M.; Duran, D.; Albarracín, L. (2016). (En)Raonem en parella. Tutoria entre iguals per a la resolució cooperativa de problemes quotidiansBarcelona: Horsori.

El llibre descriu amb detall el programa (En)Raonem en parella que es basa en la tutoria entre iguals, amb implicació familiar, per a la millora de la competència en resolució de problemes matemàtics quotidians de manera cooperativa. Contempla les seves bases teòriques, orientacions per al desenvolupament a les aules, així com propostes per a l’avaluació. Inclou també un capítol amb els resultats inicials d’investigació. Els darrers capítols aporten recursos i materials didàctics pel professorat, l’alumnat i les famílies.

El pròleg és de Claudi Alsina.

Flores, M.; Duran, D.; Albarracín, L. (2016). Razonar en pareja. Tutoria entre iguales para la resolución cooperativa de problemas cotidianos. Barcelona: Horsori.

Versió en llengua castellana del llibre (En)Raonem en parella. Tutoria entre iguals per a la resolució cooperativa de problemes quotidians.

Contiene prólogo de Claudi Alsina.

Duran, D. (2016). Tutoría entre iguales: compartir la capacidad de enseñar con los alumnos. En RM. Mayordono y J. Onrubia (coord.). El aprendizaje cooperativo. Pp. 191-228. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.

El capítol presenta les bases conceptuals de la tutoria entre iguals, en revisa l’origen i la conceptualització actual, les evidències de la seva efectivitat, els marcs d’explicació de l’aprenentatge tant per a l’alumne tutor com per al tutorat, i analitza les dificultats per a la seva pràcitica i les formes de minimitzar-les o superar-les. La segona part presenta el programa Llegim en parella per aportar  evidències de la seva efectivitat.

Topping, K., Duran, D. y Van Keer, H. (2015). Using Peer Tutoring to Improve Reading Skills. New York: Routledge.

Aquest llibre és una guia molt pràctica, que ofereix un marc senzill i estratègies fàcils d'implementar pels  professors que vulguin ajudar els seus alumnes a  progressar en la lectura. Una breu introducció, mostra com les escoles poden fer ús positiu de les diferències entre els alumnes i convertir-les en oportunitats d'aprenentatge eficaces . Està il·lustrat amb exemples pràctics de diverses escoles de tot Europa, incloent les experiències del nostre programa Llegim en parella.

Podeu llegir aquí una ressenya del llibre feta per Marta Flores i publicada a Estudios sobre educación.

Ressenya a l'IASCE

Ressenya a la Revista de Educación

Ressenya a la Revista Española de Pedagogía

Duran, D. (2014). Aprenseñar. Evidencias e implicaciones educativas de aprender enseñando. Madrid: Narcea.

El llibre recull per primera vegada les evidències científiques del neologisme –creat per a l'ocasió- aprensenyar (aprenseñar): aprendre ensenyant. Les recerques disponibles mostren que, en determinades condicions, l'activitat d'ensenyar comporta oportunitats d'aprenentatge per a qui la desenvolupa. Es recullen múltiples pràctiques reals, en les quals els estudiants –en escoles, instituts o universitats- aprenen ensenyant als seus companys. El llibre ofereix, des de les evidències de la recerca, guies pràctiques perquè els professors puguin ensenyar aprenent, la qual cosa  permetrà actualitzar els  coneixements i viure la professió amb més plenitud.

En aquest enllaç es poden trobar nombroses crítiques i ressenyes aparegudes tant en revistes científiques com divulgatives.

http://aprensenar.jimdo.com/recensiones-y-críticas/

 

Duran, D. (Coord.); Blanch, S.; Corcelles, M.; Flores, M.; Merino, E.; Oller, M. i Utset, M. (2013). Llegim i escrivim en parella. Un programa de tutoria entre iguals, amb implicació familiar, per a la competència lectora. Barcelona: ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona.

El llibre és una actualització profunda de la primera edició i descriu detalladament el programa, que ha estat utilitzat i avaluat en nombroses escoles, i ofereix recursos i materials didàctics, tant per  a l'alumnat com per a les famílies, amb la finalitat de poder ser desenvolupat de forma senzilla a la pràctica educativa. 

S'ofereixen exemples de materials de treball per als tres cicles de l'Educació Primària i per al primer cicle de l’Educació Secundària Obligatòria. 

Amb pròlegs de Daniel Cassany i Carles Monereo.

 

Duran, D. (Coord.); Blanch, S.; Corcelles, M.; Fons, M.; Flores, M.; Oller,M.; Merino, E.;  Miquel, E.; Utset, M. i Valdebenito, V.(2013): Jornada Estatal sobre Llegim en parella. Barcelona: ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Els dies 4 i 5 de maig del 2012, van tenir lloc a la Universitat Autònoma de Bacelona la I Jornada Estatal sobre Llegim en parella, organitzada per l'ICE i el GRAI, amb el suport del Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. La jornada va ser un punt de trobada i reflexió sobre la pràctica i el coneixement construït per les xarxes de centres que a Catalunya, Euskadi i Aragó han implementat el programa Llegim en parella i com una oportunitat per presentar-lo a la comunitat educativa en general. En aquesta publicació trobareu els textos de les intervencions (conferències, tallers i comunicacions), així com els pòsters que s’hi van presentar i un reportatge fotogràfic de les sessions. El textos es reprodueixen en la llengua en què van ser presentats, atesa la procedència dels participants.

 

Duran, D. (2012). Utilizando el trabajo en equipo. Estructurar la interacción a través de métodos y técnicas. En J. C. Torrego i A. Negro. Aprendizaje cooperativo en las aulas. Madrid: Alianza Editorial.

El llibre és el resultat del treball que una sèrie d'autors destacats en aquest camp van dur a terme en un curs de postgrau a la Universidad de Alcalá: Experto en aprendizaje cooperativo. El llibre està dividit en tres seccions principals: fonaments de l'aprenentatge cooperatiu, la seva aplicació en les pràctiques escolars i, finalment, el paper del docent. Al llibre -un veritable manual d’aprenentatge cooperatiu- hi escriuen David Duran, Gerardo Echeita, Juan Manuel Escudero, Amador Guarro, Andrés Negro, Pere Pujolàs i Juan Carlos Torrego.

Duran, D. i Monereo, C. (2012). Entramado. Métodos de aprendizaje cooperativo y colaborativo. Barcelona: Horsori.

Després d’un capítol introductori a l’aprenentatge entre iguals, el llibre presenta diferents mètodes d’aprenentatge cooperatiu (tutoria entre iguals, puzle, treball d’investigació, grup natural...) tant entre alumnes com entre professors. Cada mètode és presentat a través d’un conte ambientat en un centre de secundària. Les narracions –que permeten “veure” el mètode en acció- van acompanyades de guies sobre el mètode en qüestió. El llibre va ser publicat per primer cop en català (Edebé 2001) i traduït al castellà (Edebé, 2002) i al portuguès per a Brasil (Artmed, 2004). Aquesta nova edició amb Horsori ha estat corregida i actualitzada.

Duran, D. (coord.); Blanch, S.; Corcelles, M.; Flores, M.; Oller, M.; Utset, M. y Valdebenito, V. (2011). Leemos en pareja. Tutoría entre iguales para la competencia lectora. Barcelona: Horsori.

Es tracta d'un manual per a la implementació del programa educatiu Llegim en parella, impulsat pel GRAI. El llibre aporta una actualització substancial de la primera publicació en català, presentant la fonamentació conceptual del programa, la descripció i els seus materials de suport, per al professorat, alumnat i famílies. A més aporta resultats d'investigació de les pràctiques de Llegim en parella.

Duran, D.(coord.), Blanch, S. Corcelles, M., Fernández, M. Flores, M., Kerejeta, B., Moliner, L. i Valdebenito, V. (2011). Bikoteka Irakurtzen. Vitoria-Gasteiz: Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco. 978-84-457-3195-5.

Es tracta d'una adaptació del programa Llegim en parella a la llengua i context educatiu del País Basc. A més de les bases, la descripció i els materials de suport del programa, es presenten els primers resultats obtinguts per una mostra d'escoles basques. El llibre, publicat pel Govern basc, es pot trobar també a Internet en aquest enllaç:

http://grupsderecerca.uab.cat/grai/sites/grupsderecerca.uab.cat.grai/files/Bikoteka_irakurtzen-eusk-1.pdf

Duran, D. (2009). El aprendizaje entre alumnos como apoyo a la inclusión. A Giné, C.; Duran, D.; Font, J. i Miquel, E. (coords). La educación inclusiva. De la exclusión a la plena participación de todo el alumnado. Barcelona: Horsori.

 

Duran, D. (2009). Aprender a cooperar. Del grupo al equipo. En J. I. Pozo y M. del P. Pérez. La Psicología del aprendizaje universitario: la formación en competencias. Madrid: Ediciones Morata.

Duran, D. (coord.). Blanch, S.; Corcelles, M.; Flores, M,; Merino, E.; Oller, M. i Vidal, A. (2009). Llegim en parella. Tutoria entre iguals, a l’aula i a casa, per a la millora de la competència lectora. Barcelona: Publicacions de l’ICE de la UAB.

Aquesta publicació recull el programa educatiu Llegim en parella impulsat pel Grup de Recerca sobre Aprenentatge entre iguals que pertany a l'esmentat ICE. El programa es basa en la tutoria entre iguals, mètode d’aprenentatge cooperatiu, i combina la tutoria entre alumnes i la tutoria familiar. El seu objectiu és millorar la competència lectora, un element clau per a l'èxit escolar de l'alumnat. El llibre recull els fonaments conceptuals i la descripció del programa oferint un conjunt de materials amb l'objectiu de facilitar la posada en pràctica en els centres educatius.

Duran, D. i  Vidal, V. (2007). Tutoria. Aprendizagem entre iguais. Sao Paolo: Artmed.

Monereo, C. i Duran, D. (2005). Tramas. Procedimentos para a aprendizagem cooperativa. Porto Alegre: Artmed.

Duran, D. i Vidal, V. (2004). Tutoría entre iguales: de la teoría a la práctica. Barcelona: Graó.

El llibre repassa les bases conceptuals de l’aprenentatge entre iguals i de la tutoria entre alumnes en concret. La segona part del llibre aporta els materials per aplicar la tutoria entre iguals a la secundaria, a l’àrea de llengua i literatura castellana, amb fitxes d’activitat per als dos cicles de l’ESO i un ventall de pautes per als alumnes i el professorat.

Duran, D. (coord.); Torró, J. i Vilar, J. (2003): Tutoria entre iguals, un mètode d’aprenentatge cooperatiu per a la diversitat. Barcelona: Servei de Publicacions de l'ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Després de repassar les bases conceptuals de l’aprenentatge entre iguals i de la tutoria entre alumnes en concret, el llibre presenta un proposta pràctica de crèdit variable per a l’ensenyament i aprenentatge del català. S’adjunten tot tipus de recursos per ser portat a l’aula.

Campus d'excel·lència internacional U A B