XVI  Jornades Internacionals de Recerca en Didàctica de les Ciències Socials

7-8-9 de febrer de 2019

Lloc: Facultat de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB)

Més informació: http://jornades.uab.cat/dcs/

Contacte

Unitat departamental de Didàctica de les Ciències Socials

GREDICS (Grup de Recerca en Didàctica de les Ciències Socials)

Telèfon: 93 581 18 78 -  93 581 30 14

Adreça electrònica: 16jornades.rdcs.uab@gmail.com

Facultat de Ciències de l’Educació - Edifici G5

Universitat Autònoma de Barcelona

08193 Bellaterra (Cerdanyola del Vallès)

 

Novetat editorial: Què està passant al món? Què estem ensenyant? Per un ensenyament de les ciències socials centrat en els problemes, la justícia social i la ciutadania global 

que.png

 Tosar Bacarizo, Breogán, ed. ;Santisteban, Antoni, ed. ; Pagès, Joan (Pagès Blanch), ed.

Bellaterra (Cerdanyola del Vallès) : GREDICS (Grup de Recerca en Didàctica de les Ciències Socials), 2018 / 344 pag.

Els nostres temps són temps carregats d’història, és a dir, d’esdeveniments i problemes que afecten al conjunt de la humanitat, tant a nivell local com a escala global, com els desplaçaments, migracions i xenofòbia; la precarietat laboral o la pobresa; el desprestigi de la democràcia, la corrupció; els fonamentalisme o l’increment de l’autoritarisme; l’ús de la violència en la resolució de conflictes; la pervivència de guerres regionals i locals; els feminicidis, les intolerància; els problemes ambientals, la sinistralitat… L’ensenyament de les ciències socials, la geografia i la historia i de l’educació per a la ciutadania, està dominat per uns continguts allunyats dels problemes del present. No és possible un currículum més centrat en situacions que preocupen a les persones? Per què existeix aquesta desconnexió entre el saber geogràfic, històric i social i la vida de les persones? El professorat rep la formació pertinent per educar per a la justícia social i la ciutadania global? Com adequar el currículum i les pràctiques al problemes als que ha de donar resposta la ciutadania? En aquest llibre trobareu experiències educatives d’educció primària, secundària i universitàries. També trobareu investigacions que ens ajuden a pensar la innovació a l’ensenyament de les ciències socials, de la geografia i de la història, per formar una ciutadania democràtica crítica, competent per interpretar els problemes i els conflictes socials, responsable i compromesa social. 

 

REIDICS

Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales

Próximo número: marzo de 2019

Recepción de originales hasta el 30 de diciembre del 2018

Enviar a: 

https://mascvuex.unex.es/revistas/index.php/reidics/information/authors

 

Novetat editorial: Handbook of Research on Education for Participative Citizenship and Global Prosperity

José A. Pineda-Alfonso (University of Seville, Spain), Nicolás De Alba-Fernández (University of Seville, Spain) and Elisa Navarro-Medina (University of Seville, Spain) 

Projected Release Date: November, 2018|Copyright: © 2019 |Pages: 525

Active participation in processes of change are an essential aspect of community participation, and proper recognition of opportunities for participation facilitate community engagement nationally and internationally. Education and its relation to citizenship in recent years has become one of the most important fields of research. From different areas and contexts, it has been revealed that there is a prevailing need for education for citizens to take part actively in the processes of change and improvement that the current global situation requires.

The Handbook of Research on Education for Participative Citizenship and Global Prosperity is a pivotal reference source focusing on the productions and fields of study that are carried out all over the world on education for citizenship, namely the devices that provide young people with the consciousness and highlight the aspects of an active democratic life. While highlighting topics such as citizenship identity, educational policy, and social justice, this publication explores participation instruction, as well as the methods of community involvement. This book is ideally designed for educational administrators, policymakers, researchers, professionals, and educators seeking current research on instructional methods for teaching active community and political involvement.

 

Oberta la pre-inscripció al Màster Recerca en Educació – Especialitat Didàctica de les Ciències Socials

mure.png

Especialitat Didàctica de les Ciències Socials
Màster Universitari de Recerca en Educació (MURE)

Aquesta especialitat està destinada a la preparació d'investigadors en el camp de l'ensenyament i l'aprenentatge de les ciències socials, així com en el camp de la formació del professorat.

Els àmbits de treball són fonamentalment els següents:

• L'anàlisi de la pràctica i de la formació del professorat en didàctica de les ciències socials.

• L'ensenyament de la història i la construcció del temps històric. Memòria i consciència històrica.

• La construcció de l'espai en l'ensenyament, lectura del paisatge i interpretació del territori. L'educació per a la sostenibilitat.

• L'ensenyament de la història de l'art i del patrimoni cultural.

• L'educació cívico-política i la formació del pensament social crític i creatiu.

• Els problemes socials o les qüestions socialment vives a l’ensenyament de les ciències socials.

• L'anàlisi i experimentació de materials curriculars de didàctica de les ciències socials.

 

El passat 10 de febrer 2018, en Joan Pagès i Blanch va fer la seva “Classe magistral”

pilar.png

En el marc de les XV Jornades Internacionals de Recerca en Didàctica de les Ciències Socials (8, 9 i 10 de febrer de 2018) el passat 10 de febrer de 2018, en Joan Pagès i Blanch, catedràtic emèrit de Didàctica de les Ciències Socials de la UAB, va fer la seva “Classe magistral” amb el títol “Quin professorat, quina ciutadania, quin futur? Els reptes de l'ensenyament de les ciències socials, la geografia i la història”.

La glossa de presentació la va fer la Pilar Benejam Arguimbau, catedràtica emèrita de Didàctica de les Ciències Socials de la UAB.

Els companys i companyes del Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura, i de les Didàctica de les Ciències Socials, amb el recolzament de la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB vam voler retre el  merescut homenatge en Joan Pagès per la seva dedicació i mestratge durant els més de 40 anys de professió.

 

Campus d'excel·lència internacional U A B