17/12/03 Desenvolupament d'un nou mètode més ràpid, fiable i econòmic per al diagnòstic dels càlculs renals

Investigadors del Centre Grup de Tècniques de Separació en Química, dirigits pel professor Manuel Valiente, han desenvolupat un nou mètode molt més fiable, econòmic i ràpid que els actuals, per al diagnòstic del risc de formació de càlculs renals a partir de l'anàlisi de l'orina. El nou mètode combina la tècnica d'anàlisi electroforesi capil·lar, per a la detecció simultània de quatre substàncies en l'orina (l'oxalat, el citrat, l'àcid úric i la creatinina), amb la tècnica espectroscòpia de masses per plasma d'acoblament inductiu, per determinar la presència de fitat.

Els científics apliquen paral·lelament noves tècniques d'anàlisi de la composició dels càlculs expulsats amb l'orina, o extrets del pacient pel cirurgià, que donen informació sobre el procés de formació i origen de la pedra. Aquesta informació és molt més útil per a l'uròleg que la informació de la composició de la pedra que faciliten les anàlisis convencionals per infraroigs.

Aquest conjunt de tècniques desenvolupades facilitaran a l'uròleg recomanar al pacient accions concretes per a la prevenció de la formació de futures pedres, com són la dieta a seguir, la necessitat o no de prendre suplements d'inhibidors com el fitat, o els seus hàbits d'activitat física.

El nou mètode d'anàlisi ja s'està duent a terme amb pacients de manera experimental a l'Institut USP-Dexeus (centre que ha col·laborat amb la recerca) i a l'Hospital de Bellvitge. S'ha comptat també amb la col·laboració de la Universitat de les Illes Balears.