De la poesia a la composició musical col•lectiva: una experiència a l’escola de música

TítolDe la poesia a la composició musical col•lectiva: una experiència a l’escola de música
Publication TypeJournal Article
Year of Publication2012
AuthorsViladot, L
Refereed DesignationRefereed
JournalTemps d'Educació
Volume42
Start Page93
Pagination93-110
Keywordsclass interaction, collective musical composition, didactic innovation, music school, poem set to music
Abstract

Aquest article s’emmarca en un context d’innovació didàctica i de recerca a l’escola de música. Concretament, s’exposa el model didàctic en relació a una composició musical col•lectiva que caracteritza l’experiència duta a terme a l’aula de 3r elemental (alumnat de 10-11 anys), i que pren com a punt de partida el poema Els ous ferrats, de Miquel Martí i Pol. Aquest model didàctic emergeix de l’anàlisi rigorosa de l’esmentat procés de composició, i posa de manifest les oportunitats d’aprenentatge i els processos implicats en cada una de les parts que el constitueixen. Com a exemplificació del seu funcionament, es descriu el procés de musicar un dels seus versos, tot evidenciant la gran influència del recitat i la dicció (aspectes consensuats pel grup classe) en l’activació de la imaginació musical dels nens i nenes. El procés de composició musical col•lectiva, per tant, és concebut com un context propici per al desenvolupament de competències tant musicals i lingüístiques, com de relació amb els altres.
Este artículo se enmarca en un contexto de innovación didáctica y de investigación en la escuela de música. Concretamente, se expone el modelo didáctico en relación a una composición musical col•lectiva que caracteritza la experiencia llevada a cabo en el aula de 3º elemental (alumnado de 10-11 años), y que toma como punto de partida el poema Els ous ferrats, del poeta catalán Miquel Martí i Pol. Este modelo didáctico emerge del análisis riguroso de dicho proceso de composición, y pone de manifiesto las oportunidades de aprendizaje y los procesos implicados en cada una de las partes que lo constituyen. Como ejemplificación de su funcionamiento, se describe el proceso de musicar uno de sus versos, evidenciando la gran influencia del recitado y la dicción (aspectos consensuados por el grupo clase) en la activación de la imaginación musical de los niños y niñas. El proceso de composición musical colectiva, por tanto, se concibe como un contexto propicio para el desarrollo de competencias tanto musicales y lingüísticas, como de relación con los demás.
Cet article est encadré dans un contexte d'innovation pédagogique et de recherche dans les écoles de musique. On y décrit le modèle didactique suivi pour l’élaboration d’une composition musicale réalisée collectivement par un groupe d’élèves de 10-11 ans (niveau de 3ème élémentaire), qui prend comme point de départ le poème Els ous ferrats de l'écrivain catalan Miquel Martí i Pol. Ce modèle d'enseignement émerge d'une analyse rigoureuse de la démarche de composition, et met en évidence les possibilités d'apprentissage et les processus impliqués dans chacune des différentes étapes suivies. À titre d'exemple, on décrit le processus de mise en musique d’un des vers, en soulignant l'importance de la récitation et de la diction (deux aspects convenus par la classe) pour stimuler l'imagination musicale des enfants. Le procédé de composition musicale collective, par conséquent, est considéré comme un contexte propice au développement des compétences à la fois musicales et linguistiques et pour le renforcement des relations interpersonnelles.
This article is set in the context of educational innovation and research in music schools. Specifically, it describes a didactic model related to collective musical composition, the focus of a project carried out with pupils aged 10 to 11 years old which took the poem Els ous ferrats (Fried Eggs) by the Catalan writer Miquel Marti i Pol as its starting point. This didactic model emerged from a rigorous analysis of the aforesaid process of composition and brings to light the learning opportunities and the processes involved in each of the parts that make it up. As an example of how it works, the process of setting music to one of the verses is described, evidencing the huge importance of good delivery and diction (points agreed on by the class group) when it comes to stimulating children’s musical imagination. The process of collective musical composition, therefore, is seen to be a propitious context for the development of both musical and linguistic skills and for strengthening interpersonal relationships.

URLhttp://www.publicacions.ub.edu/revistes/tempsDEducacio42/default.asp?articulo=778&modo=resumen
AttachmentSize
PDF icon tempsDEducacio42_778_495776_643_.pdf731.93 KB
Campus d'excel·lència internacional U A B