Singing improvised verses to promote the language in schools: the case of Catalonia

TítuloSinging improvised verses to promote the language in schools: the case of Catalonia
Publication TypeBook Chapter
Year of Publication2018
AuthorsCasals, A
Book TitleWorld Improvised Verse Singing
Pagination121-137
PublisherUniversity of Nevada Press / Basque Studis Center
CityReno
Abstract

In the last twenty years, the activities revolving around corrandes – songs with improvised verses – have gone from being a disappearing phenomenon to one of the most important assets of language and music with traditional roots in Catalonia today. This unexpected and accelerated growth has been accompanied by an increasing interest on the part of the Catalan education sector. But how has this phenomenon occurred?

In this chapter we will explain the introduction of corrandes in schools in Catalonia, focusing specifically on their impact on the use and survival of Catalan. To this end, we will first outline what corrandes are, the situation of Catalan as a language, the school system in Catalonia, and the evolution of corrandes, as a necessary context for understanding the growth of this activity in the educational context described below. Secondly, we will briefly report on the work done in classrooms and then conclude by discussing the consequences and importance of such work for the adoption of Catalan as the habitual language of communication in Catalonia. 

 

La glosa –la poesía oral improvisada en catalán– en veinte años ha pasado de ser un fenómeno en vías de desaparición a ser unos de los activos más vitales que tienen hoy en día la lengua y la música de raíz tradicional en Cataluña. Al inesperado y acelerado crecimiento que ha protagonizado le ha acompañado un interés cada vez mayor por parte del sector educativo catalán. El proceso de penetración en las escuelas se ha desarrollado con dos singularidades significativas: que el impulso se ha llevado a cabo desde el ámbito musical y que la mayoría de proyectos se basan en empoderar a los maestros para el uso educativo de la glosa. Las investigaciones y los resultados obtenidos después de diez años de iniciarse el primer proyecto que fundamentó y sistematizó la glosa en la escuela –Corrandescola– permiten hablar de éxito pedagógico y de ambiciosas perspectivas de futuro. Los resultados muestran, entre otros, la potencialidad que tiene la glosa en cuanto a la vivencia, el uso y, en definitiva, la pervivencia del catalán.

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