Qui decideix sobre la música a l'escola? Investigant l'equilibri entre perfils professionals i projectes escolars

TítuloQui decideix sobre la música a l'escola? Investigant l'equilibri entre perfils professionals i projectes escolars
Publication TypeJournal Article
Year of PublicationIn Press
AuthorsSambola, AM, Casals, A
Refereed DesignationRefereed
JournalTemps d'Educació
ISSN2014-7627
Keywordscompetències professionals, educació musical, educació primària, escola, professorat de música, projecte educatiu
Abstract

Resum

El present article té per objectiu reflexionar sobre la importància de la figura del professorat de música a l’hora de configurar la seva assignatura respecte al que s’indica en el projecte educatiu de centre dins de l’etapa d’educació primària. Aquest estudi qualitatiu s’ha centrat en el cas de l’escola Joan Juncadella (Sant Vicenç dels Horts) i s’han recollit les dades a través d’entrevistes, revisió documental i observacions de les classes de música i d’altres àrees al llarg d’un curs escolar. Posteriorment, la informació aportada s’ha contrastat amb dades provinents de les escoles Nabí (Barcelona) i dels Encants (Barcelona). Els resultats obtinguts suggereixen que el perfil de l’especialista, quan és estable dins del centre, és un element clarament determinant en l’enfocament de l’educació musical, podent fins i tot ser-ho més que la línia metodològica general de l’escola.

Abstract

The purpose of this article is to reflect on the importance of the figure of the music teacher when setting up his subject in relation to what is set in the school development plan within the primary education stage. This qualitative study is focused on the case of Joan Juncadella school (Barcelona). The data was collected through interviews, literature review and observations of music classes and other subjects during a school year. Subsequently, the information provided was contrasted with data from the schools Nabí (Barcelona) and Els Encants (Barcelona). The result obtained suggest that the profile of the specialist teacher, when stable within the center, is a determinant element in the focus of this subject, probably even more than the general methodological line of the school.

Résumé

Le présent article a pour objectif de réfléchir sur l’importance de la figure des professeurs de musique au moment de la configuration de la matière par rapport à ce qui est indiqué dans le projet éducatif au cours de l’enseignement primaire. Cette étude qualitative s’est concentrée sur le cas de l’école Joan Juncadella (Sant Vicenç dels Horts) et les données ont été recueillies au moyen d’entrevues, d’une revue documentaire et d’observations dans les classes de musique et d’autres matières tout au long d’une année scolaire. Par la suite, l’information récoltée a été contrastée avec les données provenant de l’école Nabí (Barcelona) et de l’école dels Encants (Barcelone). Les résultats obtenus suggèrent que le profil de spécialiste, quand il est stable dans le centre, est un élément clairement déterminant concernant la façon d’envisager l’éducation musicale, pouvant même être plus important que la ligne méthodologique générale de l’école.

Campus d'excel·lència internacional U A B