Llibres i Capítols de Llibres

Llibres i Capítols de llibres:

López, V., & Pintó, R. (en premsa). Computer simulations in Science Education: how student explanations differ from scientific explanations. En M. Pietrocola & I. Gurgel (Eds.) Crossing the Border of Traditional Science Curriculum: innovative teaching and learning in Science Basic Education. Boston: Sense Publishers.

Couso, D., Adúriz-Bravo, A. (2016)  El diseño de Unidades didácticas competenciales. Guía paso a paso. En Desarrollo profesional del profesorado: perspectivas actuales y divulgación de enfoques teóricos y metodológicos punteros en el campo. Editores: Adúriz-Bravo, A., Badillo, E., Perafán, G. A.. Ed. Ediciones Paidós.

Badillo, E., Moreno, I., Couso, D. (2016) ¿Cómo incidir en el conocimiento didáctico del contenido?: Analisis de una intervención formativa en maestros de Matemáticas en ejercicio. En Desarrollo profesional del profesorado: perspectivas actuales y divulgación de enfoques teóricos y metodológicos punteros en el campo. Editores: Adúriz-Bravo, A., Badillo, E., Perafán, G. A.. Ed. Ediciones Paidós.

Couso, D. (2016) Participatory approaches on curriculum design: a promising paradigm for Science. Education reform and research. Introducing Material Science in the School: Case Studies in a European Context. D. Psillos, P. Kariotoglou (Eds). Ed. Springer, 47- 71.

Pintó, R., Hernández, M.I., Constantinou, C. (2013) On the transfer of teaching-learning materials from one educational context to another. A C. Bruguière, A. Tiberghien & P. Clément (Eds.) Topics and trends in current science education. 9th ESERA Conference Selected Contributions

Couso, D., Pintó, R. (2012) Mentoring for innovative science education: teaching for achieving scientific competence with student teachers and mentor teachers. Mooney Simmie, G. and Lang, M. (Eds) What’s Worth Aiming for in Innovation and Educational Change?. Waxmann Publishers.

Pintó, R., López, V., Simarro, C. (2012) CBLIS 2012 Seleccted Procceddings: Learning Science in the Society of Computers. Barcelona: CRECIM.

Rodríguez-Simarro, C & Couso, D. (2011) Teachers’ views about practical work in upper primary and lower secondary school: analysis from a model based inquiry perspective. C. Bruguière, A. Tiberghien & P. Clément (Eds.), E-Book Proceedings of the ESERA 2011 Conference: Science learning and Citizenship. Part 13. (In-service science teacher education. Co-editors: Jouni Viiri and Digna Couso). European Science Education Research Association.

Pipitone, C., Couso, D., Santmartí, N. (2011) Teachers’ view on a new science subject: Science for the Contemporary World. C. Bruguière, A. Tiberghien & P. Clément (Eds.), E-Book Proceedings of the ESERA 2011 Conference: Science learning and Citizenship. Part 9. (Science Curriculum, Educational Policy. Co-editors: Jens Dolin and Miia Rannikmâe). European Science Education Research Association.

Couso, D. (2011) Las secuencias didácticas en la enseñanza y aprendizaje de las ciencias: modelos para su diseño y validación. Didáctica de la física y química A. Caamaño (Coord.). Graó.

Couso, D., Hernández, M.I., Pintó, R. (2011) Unidades didácticas y proyectos de calidad en la enseñanza de la física. Parte I: Indagación y modelización sobre las propiedades acústicas de los materiales en el proyecto curricular. Materials Science. Física y Química. Investigación, innovación y buenas prácticas Coordinador: A. Caamaño. Graó. 

Pintó, R. (2011) Las tecnologías digitales en la enseñanza de Física y Química. A A. Caamaño (Coord.) Didáctica de la Física y Química.

Pintó, R., Whitelock, D., Gutiérrez, R. (2011) Towards a Roadmap for implementing a Socio-constructivist learning framework for chronically ill children to learn with their classmates while still in hospital. A: A. Méndez-Vilas (Ed.) Education in a technological world: communicating current and emerging research and technological efforts.

Pintó, R., Couso, D., Hernández, M.I. (2010) Modelling and Inquiring Sound Attenuation: Design-Based Research about an ICT-Enhanced Unit on Materials Science. En C. Costantinous (Ed.) Selected Contributions of GIREP 2008 International Conference. Ed. The learning in Science Group, University of Cyprus, Cyprus.

Feixas, M., Codó, E., Couso, D., Espinet, M., Masats, D. (2008) Ensenyant en anglès a la universitat, una experiència compartida. Cap a l'EEES. Experiències docents innovadores a ciències socials i a ciències humanes. Martínez, M. i E. Añaños (Eds). Servei de Publicacions de la UAB.  

Pintó, R., Couso, d., Oro, J. (2008) A teaching approach about acoustics integrating different ICT and combining knowledge from different fields. Modelling in Physics and Physics Education.  E. van den Berg, A.L. Ellermeijer, O. Slooten (Eds). AMSTEL institute, University of Amsterdam.

Couso, D., Izquierdo, M., Merino-Rubilar, C. (2008)  La Resolución de Problemas. Áreas y estrategias de Investigación en la Didáctica de las Ciencias Experimentales. Merino-Rubilar, C., Gómez, A.. & Aduriz-Bravo, A.. (Eds).   

Couso, D., Pintó, R. (2007) Teachers’ collaborative reflections about school-based science innovation in Spain. En: Lang, M., Couso, D., Elster, D., Mooney-Simmie, G., Klinger, U & Szybek, P. Professional development and School improvement. Science Teachers’ voices in School-based reform. Ed. StudienVerlag. Innsbruck (Austria).

Codó, E., Masats, D., Feixas, M., Espinet, M., Couso, D. (2007) Analysing the level of complexity of university students’ written responses: a comparison between first and foreign language productions. Improving Student Learning Through Teaching C. Rust (Ed). Oxford Brookes University.   

Couso, D. (2005) Estudio de la electroestática: leyendo “historias” de historia de la ciencia. Unidades Didácticas en Ciencias y Matemáticas. En C. Couso, E. Badillo, A. Perafán y A. Adúriz-Bravo (Eds). Didácticas Magisterio.

Couso, D., López, J. (2005) El problema dels “problemas”. Análisi i transformació de l’enunciat de problemas de “paper i llapis”. Resoldre problemes per aprendre. Grup d’Interès IDES (Ed) Colección EINES d’Innovació Docent en Educació Superior. Servei publicacions UAB. 

Carrió, M., Caouso, D., Aris, A. (2005) Recursos virtuals per aprendre ciències. Resoldre problemes per aprendre. Grup d’Interès IDES (Ed) Colección EINES d’Innovació Docent en Educació Superior. Servei publicacions UAB.            

Pinto, R., Couso, D., Uribe, C. (2004) Laboratory activities at University level. Research on Physics Education. E. F. Redish, M. Vicentini  (Eds). IOS Press.       

Caouso, D. (2002) La comunidad de Aprendizaje Profesional. Una propuesta socioconstructivista de desarrollo profesional del profesorado. El pensamiento del profesor. Perspectivas Internacionales. En A. Perafán y A. Adúriz-Bravo, (Eds). Colciencias.    

 

Edicions:

Gorchs, E.; Torotsa, M.; Guitart, F.; Álvarexz, M.D.; Grau, D. (2012). La Química al batxillerat I al primer curs universitari. Ed. Institut d'Estudis Catalans

Ameller, J.; Caamaño, A.; Cañal, P.; Couso, D.; de Pro, A.; Gallástegui, J.R.; Jiménez-Aleixandre, M.P; Justi, R.; Pintó, R. Sanmartí, N. (2011) Didàctica de la Física y la Química. Graó, Barcelona, Espanya. ISBN: 978-84-9980-080-6

Caamaño, A.; Casellas, O.; Corominas, J.; Couso, D.; de Pro Bueno, A.; Guitart, F.; Hernández, M.I.; Irazoque, G.; Oró, J.; Mellado, V.; Pintó, R., Plana, O. Sancho, C.; Tortosa, M.; Anta, A.; Belmonte, M. (2011). Física y Química. Investigación, innovación y buenas prácticas. Graó, Barcelona, Espanya. ISBN: 978-84-9980-081-3

Bruguière, C., Tiberghien, A., Clément, P. Co-editors: Albe, V., Caravita, S., Carvalho, G., Constantinou, C., Couso, D., Dolin, J., Duit, R., Evans, B., Johnston, J., Lavonen, J., Marquez, C., Marzin, P., Maurines, L., Michelini, M., Millar, R., Niebert, K., Ossevoort, M., Pinto, R., Psillos, D., Rannikmâe, M., Redfors, A., Sorensen, H., Sperandeo, R.M., Viiri, J., Welzel-Breuer, M., Zeyer, A. Science Learning and Citizenship. Proceedings of the ESERA 2011 Conference. European Science Education Research Association.

Pintó, R., Couso, D. (2007) Contributions from Science Education Research. Selected Contributions from the V International Conference of the European Science Education Research Association ESERA. Pintó, R. & Couso, D. (Eds). Springer. 

Lang, M., Couso, D., Elster, D., Mooney-Simmie, G., Klinger, U. &  Szybek, P. (2007) Professional Development and School Improvement. Science Teachers' voices in School-based reform. StdudienVerlag.

Couso, D., Badillo, E., Perafán, A., Adúriz-Bravo, A. (2005) Unidades Didácticas en Ciencias y Matemáticas. Didácticas Magisterio.

 

Campus d'excel·lència internacional U A B