Jordi Pàmies

JORDI PÀMIES ROVIRA  

email: Jordi.Pamies@uab.cat  - Phone: +34 93 5811419

Office G6-141 - Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social, Ctra. Cerdanyola s/n 08193 Bellaterra

Professor Agregat. Director del Departament de Teories de l’Educació i Pedagogia Social-UAB.

 

Mestre, Llicenciat en Geografia i Història, Llicenciat en Publicitat i Relacions Públiques, Máster en Antropología Aplicada al Benestar Social i Doctor en Antropología Social y Cultural per la UAB. La seva tesi doctoral va rebre la qualificació de Cum Laude, Premi Extraordinari de Doctorat i Premi Estudis sobre Joventut 2006. 

 

És investigador i especialista en temes d’educació i migració marroquina a Catalunya,  trajectòries acadèmicques i socials de joves d’origen estranger, i polítiques educatives adreçades a la diversitat cultural.

 

Ha fet treball etnogràfic sobre aquestes qüestions al Marroc i al sudoest dels EUA (Califòrnia i Texas). Ha estat becari investigador de la Nuffield Foundation (Regne Unit) i va formar formar part de l’equip Catalunya-Califòrnia del projecte comparatiu The Children of Immigrants in schools in the EU and the EEUU. Ha estat Visiting Research a la University of California, Santa Cruz (2007) i a la University of Texas, Austin (2010). És membre fundador del Grup EMIGRA i del CER Migracions-UAB.

 

Participa en nombroses activitats de formació permanent del professorat i coordina el Màster Interuniversitari de Migracions Contemporànies i és subdirector del Centre d'Estudis i Recerca en Migracions de la UAB.  És també professor al Màster Oficial Universitari de Recerca en Educació (MURE) i al Màster Oficial de Formació del Professorat  d’Educació Secundària. Ha dirigit diversos treballs de recerca i 7 tesis doctorals. 

 

Projectes en curs: 

·       Working Academics Value Excellence for International Teachers (WAVE-IT) 01/12/2019 - 31/05/2022. Erasmus K-2 2019-1-CZ01-KA203-061386. IP: Dr. Juvova Alena. IP UAB: Dr. Jordi Pàmies

·       Beyond Apparent Stereotypes (BAS). Erasmus+ Key Action 2 – Strategic Partnership in Higher Education) 1/09/18 → 31/08/21 IP: Dr. Anya Diekmann. IP UAB: Dr. Jordi Pàmies Erasmus K2. 2018-1-BE01-KA201-038551

Projectes finalitzats (2010 - actualitat):

·   Springboard to Roma Youth Success. Empowering young people to recognise and contrast the origins of discrimination. STORY_S European Union’s Rights, Equality and Citizenship Programme (2014‐2020) 20 IP: Dra. Greta Persico. Universidad de Bérgamo. UAB: Dr. Jordi Pàmies

·  Vers una identitat col·lectiva pluricultural. (2019-2020) Escola d'Administració Pública de Catalunya. Secretaria d’Igualtat, Migracions I Ciutadania. IP. Dr Jordi Pàmies

·  Els Joves a la Ciutat del Prat. Trajectòries educatives i socials dels joves de famílies immigrades. Ajuntament del Prat de Llobregat. (2018- 2019). IP: Dr. Jordi Pàmies

·  Reducing Early School Leaving in the EU: A Comparative Qualitative and Quantitative Research. RESL.eu European Union. Seventh Framework Programme FP7- 320223. 1/01/2013 - 1/01/2018. IP: Dra. Christiane Timmerman. IP UAB: Dra Silvia Carrasco

·   Migraciones y espacios transnacionales de educación: la construcción de la identidad de las niñas, de las madres y de los padres marroquíes, pakistaníes y senegambianas en España. I+ D. Ministerio de Ciencia e Innovación. España CSO2012 EDU2016-78958-R, 31-12-2016/29-12-2019. IP: Dra. Montse Rifà y Dra. Marta Bertrán

·   Study on Tools and policy pointers for mainstreaming innovative pedagogies and school organisation practices: barriers and solutions No EAC/47/2014-2. European Comission. IP. Dr. Dovile Jonavicieni (Public Policy and Management Institute, Lithuania), 18/03/2016-31/08/2017

·   La gestió de la diversitat des de la perspectiva de les dones: un estudi d’investigació acció-participació a Santa Coloma de Gramenet 2015 RELIG: 00026. AGAUR. IP: Dra. Sonia Parella. Universidad Autónoma de Barcelona (España). 03/12/2015-3/12/2016

·   Trajectòries d'éxit dels i les joves marroquines a Catalunya. Una anàlisi qualitativa des d'una perspectiva comparativa AGAUR – ARAFI 2010 ARF1 00037. IP: Dr. Jordi Pàmies

·   RECERCAIXA-AGAUR (2011) Fills i filles de famílies immigrants a Catalunya: gestió de la interculturalitat per a la cohesió social (Children of immigrant families in Catalonia: managing interculturality for social cohesion) CER Migracions de la Universitat Autònoma de Barcelona. PI Professor Carlota Solé. 12 researchers.

 ·   Estudi sobre la incidència de la matrícula viva als municipis de la provincia de Barcelona. Diputació de Barcelona. 2010. IP: Dra. S. Carrasco i Dr. J. Pàmies.

 ·   The Children of Immigrants in Schools (in the US and the EU). Subprojecte Dra. Silvia Carrasco UAB – Dra. Margaret (Greta) Gibson, University of California at Santa Cruz (UCSC): The Children of immigrants in California and Catalonia. NSF-SSRC (EEUU) y Nuffield Foundation (RU, Europa), PIRE awards 2005-2010. IP: Dr. Richard Alba

 

Selecció de publicacions (2009 - actualitat):

·   Mendoza, B., Bertràn, M, Pàmies, J.(2021) Feminism, Islam and Higher Education: Towards New Roles and Family Relationships for Young Spanish-Moroccan Muslim Women in Spain. Race Ethnicity and Education, DOI: 10.1080/13613324.2021.1890565

·   Cárcamo, O., Pàmies, J (2021) Una aproximación etnográfica a la exclusión escolar: la Movilidad Inter Escolar Temprana (MIET). Revista Colombiana de Educación

·   Pàmies, J, D'Angelo, A (2020) Youth Inclusion and Cultural Diversity en X.Úcar, P.Soler and A.Planas (edit) Working with Young People: A Social Pedagogy Perspective from Europe and Latin America. Oxford University Press, pp.217-234

·   Pàmies, J., Giròs, R., Beremeneyi, A. (2020) ‘We’re not from outer space’. Natural mentoring networks for educational continuity among Roma youth in Spain en G. Persico, U.Daniele, C. Ottaviano (ed) Growing Up Is Not Private Matter. Trajectories to Adulthood among Roma Youth Mimesis International, pp.101 – 124

·   Pàmies, J, Sánchez, A, Carrasco, S (2020) (Des vinculación escolar y procesos de acompañamiento en educación secundaria por clase y origen en un municipio de la región metropolitana de Barcelona en A. Tarabini (ed) Jóvenes, elecciones y transiciones educativas. RASE.

·   Simbaña, G, Bertran, M, Pàmies, J (2019) La participación de las madres en un centro infantil de una comuna rural ecuatoriana. Journal for Educators, Teachers & Trainers JETT, Vol 10

·   Castejón, A.,Pàmies, J. (2018). Los agrupamientos escolares: expectativas, prácticas y experiencias. Tendencias Pedagógicas, 32, 49-64. doi: 10.15366/tp2018.32.004

·   Pamies, J., Bertran, M. (2018). Factores de éxito y continuidad educativa entre jóvenes de ascendencia marroquí en Cataluña (España) International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 10, 179-189.

·   Carrasco, S.; Pàmies, J.; Narciso, L. (2018). Abandono Escolar Prematuro y alumnado de origen extranjero en España: ¿un problema invisible? En Arango, J., Mahía, R., Moya, D. y Sánchez Montijano, E. (dir.) Anuario CIDOB de la inmigración 2018. Barcelona: CIDOB, 211-236. https://bit.ly/2vT0s9w

·   Pàmies, J., Bertrán, M (2017) Factors afecting educational success and continuity among Young people of Moroccan descent in Catalonia (Spain) International Journal of Educational Research and innovation

·       Pàmies, J., Sennent., Essomba, M.A (2016) Educational leadership and teacher involvement as success factors in schools in disadvantaged areas of Spain. Relieve: Revista eelctrónica de investigación y evaluación educativa                                                    

·     Bertran, M; Ponferrada, M; Pàmies, J (2016) Gender, family negotiations and academic success of young Moroccan women in Spain. Race Ethnicity & Education, pp 161 - 181

·       Pàmies, J, Castejón, A (2015) Distribuyendo oportunidades em la escuela: El impacto de los agrupamientos escolares em la experiencia de los estudiantes. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación (RASE). Monográfico Procesos de etiquetado y escuela, 8(3), 335-348.

·       Pàmies, J, Blanco, A, Granados, J, Villanueva, M (2015) The introduction of a competence based curriculum in Spain: From the Primary school to the training of teachers. Revista e – Pedagogium. Palacký University Olomouc. Czech Republic, pp 62 – 75

·       Roca, E, Pàmies, J (2015)  Educación inclusiva en Secundaria en José L. González-Geraldo (coord.) Educación, Desarrollo y Cohesión Social. Univesridad de Castilla La Mancha. Colección Estudios, 150, pp 237-243

·       Simó, N; Pàmies, J; Collet, J; Tort, A (2014) La acogida educativa en los centros escolares en Cataluña: más allá de los recursos específicos para el alumnado de nueva incorporación. Revista Complutense de Educación. Vol. 25 Núm. 1 (2014) 177-194

·       Pàmies, J; Bertran,M; Ponferrada,M; Narciso, L; Aoulad, M; Casalta, V (2014) Trajectòries d’èxit dels i les joves marroquines a Catalunya. Una anàlisi qualitativa des d’una perspectiva comparada. Investigación i Immigració VI. Col·lecció Ciutadania i Immigració. Direcció General per a la Immigració.Generalitat de Catalunya.

·       Pàmies, J; Carrasco, S (2014) Marcadores culturales, barreras étnicas e identidades: el caso del alumnado marroquí en Cataluña en M.C.Silva y J. M. Sobrakl (orgs). Etnicidades, Nacionalismo e Racismo. Edicoes Afrontamento. Universidade do Minho, 289 - 299

·       Pàmies,J; Carrasco, S (2014) Más allá del extrañamiento. Negociaciones y rupturas, o cuando el maestro deviene investigador. Traficantes de Sueños

·       Pàmies, J (2013) El impacto de los agrupamientos escolares. Los espacios de aprendizaje y sociabilidad de los jóvenes de origen marroquí en Barcelona. Revista de Educación, no 362, 133 – 158

·       Pàmies, J; Bertran, M; Ponferrada, M; Narciso, L; Aoulad, M; Casalta, V (2013) Trajectòries d’èxit i continuïtat acadèmica entre joves marroquins a Catalunya. Temps d’educació, 191 – 207

·   Gibson, M., Carrasco, S., Pàmies, J., Ponferrada, M., Rios, A. (2013) Different Systems, similar results. Youth of Immigrant Origin at School in California and Catalonia, in Alba & Holdaway, eds., The Children of Immigrants at School, a comparative look at integration in the United States and Western Europe, New York: New York University Press. pp 84-119 

·       Pàmies, J; Bertran, M; Ponferrada, M (2013) L’exit invisibilitzat: joves d’ascendència marroquina navegant entre estereotips, limitacions i oportunitats. Informe 2012. L’estat del racisme a Catalunya, SOS Racisme, 76 - 79

·       Pàmies, J (2012) Disfunciones y permanencias. Una aproximación a las desigualdades en la escuela marroquí. Revista Española de Educación Comparada, 275 – 303.

·       Pàmies, J.; Carrasco, S.; Narciso, L. (2012) A propósito de la acogida de alumnado extranjero. Paradojas de la educación inclusiva en Cataluña (España) Revista Latinoamericana de educación inclusiva, abril, vol 6 (1)

·       Bertran, M; Ponferrada, M; Pàmies, J (2012) Familia y género en el éxito escolar de jóvenes de origen marroquí en Cataluña en X. Bonal, C. Díaz y D.Luque (coord.) XVI Conferencia Sociología de la Educación. Asociación de Sociología de la Educación.  95 – 107

·       Pàmies, J (2011) Comprensivitat i segregacions: l’impacte dels agrupaments escolars en els fills/es de families immigrades a E.Roca; JM.Lluró; R. Aymerich (coord) Junts a l’aula? Present i futur del model d’educcaió comprensiva a Catalunya. Fundació Bofill. Barcelona, 263 – 281

·       Pàmies, J (2010) Staying On or Dropping Out?: Factors affecting the succes of young Moroccan immigrants at a secondary school in Catalonia in Berg, W;  Spinthouralis,J & Lalor, J (dir) Multicultural Classrom. Verlag fŸr Sozialwissenschaften. Alemania

·       Pàmies, J (2010) La construcción de identidades escolares y sociales: jóvenes marroquíes en Cataluña (España) en Psicoperspectivas Individuo y Sociedad. Escuela de Psicología de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

·        Carrasco, S.; Pàmies, J.; Ponferrada, M.; Ballestín, B.; Bertran, M. (2010) Segregación escolar e inmigración en Cataluña: aproximaciones etnográficas, en F. J. García Castaño & S. Carrasco (eds.) Investigaciones en Inmigración y Educación en España. Homenaje a Eduardo Terrén Lalana, Madrid: CIDE-Ministerio de Educación.

·       Carrasco, S; Pamies, J; Ponferrada. M (2010) “Fronteras visibles y barreras ocultas. Aproximación comparativa a la experiencia escolar de los estudiantes marroquíes en Cataluña y mexicanos en California”. Revista Migraciones. 31-60

·       Ferrer, F, Belvis, E., Pàmies, J. (2010) Tablet PCs, academic results and educational inequalities, Computers & Education, doi:10.1016/j.compedu.2010.07. 018.

·       Acebedo, C; Ferrer, F; Pàmies, J (2009) Inclusive education: open debates and the road ahead. Prospects: quarterly review of comparative education; XXXIX(39), 3 / 151. p. 227-238.

·       Carrasco, S; Pamies, J, Bertran, M (2009) Familias inmigrantes y escuela: desencuentros, estrategias y capital social. Revista Complutense de Educación. Vol 20 Núm 1 pp 55 – 78 

 

 

Campus d'excel·lència internacional U A B