Projectes I+D+I

Recepció de l’art barroc a Catalunya (1640-1808)
Fortuna historiogràfica i vicissituds patrimonials
2008-2011 (GARB – UAB)

Resum

• Conseqüències artístiques de l’estada de l’Arxiduc Carles d’Àustria a Barcelona.
  • Debat entre la ideologia i el programa il•lustrat i acadèmic i les estructures artístiques tardo-barroques.
  • Recepció del barroc per part de la historiografia i el públic des dels inicis del segle XIX fins a l’actualitat.

Objectius

El projecte investiga i reflexiona sobre el fenomen de la recepció de l’estètica i les arts del Barroc a Catalunya.

En primer lloc, situarà la producció artística realitzada a Catalunya en el context espanyol i europeu de l’època del barroc, dedicant una atenció especial als fenòmens artístics de les etapes borbòniques i del breu govern de l’arxiduc Carles d’Àustria a Barcelona (1705-1711). Un dels apartats on es focalitzarà  la nostra investigació tindrà en compte els nivells d’interrelació del món català amb els grans centres del moment els quals són tres:

1. Estudi del paper del patronatge i el col•leccionisme artístic de la noblesa, els sectors dirigents de l’Església i la burgesia acomodada.
   2. Investigació al voltant dels autors capaços per sortir de Catalunya cap a Madrid, Paris, Marsella, Nàpols o Roma.
   3. Anàlisi dels efectes teòrics - artístics de la irrupció del programa i els artistes de l’Acadèmia de Sant Ferran.
En segon lloc, s’estudiarà la recepció del material de l’art de l’època barroca a Catalunya, és a dir, es valorarà el seu llegat patrimonial – les seves conseqüències museogràfiques-, tan afectat pels dramàtics successos (Desamortització de Mendizabal, la Setmana Tràgica o la Guerra Civil) que des del segle XIX feren malbé el patrimoni artístic del principat de Catalunya.

En tercer lloc, finalment, el nostre Grup d’Art del Renaixement i del Barroc (GARB) intentarà una operació intel•lectual de reconstrucció dels successos historiogràfics de l’art barroc a Catalunya, determinants a l’hora de definir la naturalesa i la presentació de les col•leccions artístiques dels museus del nostre territori. També, en aquest sentit, s’intentarà fer incís en la recuperació de la visibilitat de l’art barroc en els debats, actuacions patrimonials i les accions de divulgació pública, a la recerca d’una retrobada entre el públic actual i aquell segment tant important de la seva tradició cultural, després de dos segles de desafecció.

Altres Projectes

• Human resources development in the Cultural Tourism of the Unesco Sites. UBI MINOR (Reference 165298). Programa Leonardo da Vinci. (2006-2008).
  • Art del Renaixement i del Barroc a Catalunya. Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). (2005-2008).
  • Fonts i models de les arts figuratives a Catalunya (1640-1714). Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). (2003-2006).
  • Art del Renaixement i del Barroc a Catalunya. Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). (2001-2004).
  • Fonts i models de les arts figuratives a Catalunya (1500-1640). Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). (2000-2003).
  • Art del Renaixement i del Barroc a Catalunya. Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). (2000-2001).
  • Art del Renaixement a Catalunya. Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). (1998-1999).
  • Corpus documental i iconogràfic de l’art renaixentista i barroc a Catalunya (1500-1714). Barcelona i Tarragona. Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). (1997-2000).
  • Art del Renaixement a Catalunya. Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). (1996-1997).
  • Corpus documental i iconogràfic de l’art del Renaixement a Catalunya (1500-1640). Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). (1994-1997).
  • Aproximació a la teoria de les arts plàstiques en Catalunya, València y Balears entre 1600 i 1936. Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). (1991-1993)