Project COCOLALE

Building of competences in the Learning of Foreign Language through tasks

This project involves the study of activities carried out during communicative pair-work tasks between foreign language learners (adults learning Spanish, adolescents studying French and English and children studying English). The study looks at the improvement of communicative competences in the target language. The data was recorded in regular language classrooms while students were engaged in three related tasks based on purchasing food. The recorded data was carefully transcribed and the analysis deepened into the traces of conversational activities present in the interactions.

Doctoral dissertation linked to this project

Cristina Escobar, based on data compiled from her own EFL students in secondary school, has done work on the "oral portfolio" as a formative evaluation tool. This study, directed by Dr Luci Nussbaum, was presented as her doctoral thesis in September of 2000 at the Universitat Autònoma de Barcelona with the title of El portafolio oral como instrumento de evaluación formativa en el aula de lengua extranjera.

Master's thesis linked to this project

Dolors Masats has focused her study on the data obtained from the interaction of adult learners of Spanish as a foreign language. From this she has presented her preliminary research project entitled La reparació en el discurs dels aprenents de llengua estrangera directed by Dr Luci Nussbaum. The project was presented in September 1999 at the Universitat Autònoma de Barcelona.

Project

From:
December 1, 1997
To:
December 1, 2000
Sponsor:
Ministerio de Educación y Cultura, Dirección General de Enseñanza Superior (Projecte PB96-219)
Budget:
1.740.000 Pta.
Research leader:
Dr Luci Nussbaum Capdevila
Participating universities:
Universitat Autònoma de Barcelona
Research team:
Dr Luci Nussbaum Capdevila, Dr Amparo Tusón, Dr Virginia Unamuno Kaschapava, Beatriz Caballero de Rodas González, Cristina Escobar Urmeneta, Dolors Masats Viladoms, Antonio Sánchez Solá

Publications resulting from this project:

  • Escobar , C. (2003) "La evaluación de la interacción oral" Mosaico,10:18-25
  • Escobar, C. (2002) "Attention and the processing of comprehensible input in communication tasks among secondary school learners" a Nizegorodcew, Anna (Ed.) Beyond L2 Teaching. Krakow, Jagiellonian University Press: 45-52
  • Escobar , C. (2002) "Interacción oral y aprendizaje de lenguas extranjeras".Mosaico, 8: 23-30
  • Escobar, C. i Nussbaum, L. (2002) "¿Es posible evaluar la interacción oral en el aula?" a Miquel, Lourdes y Sants, Neus (eds.) Didáctica del Español como Lengua Extranjera. Madrid: Cuadernos del tiempo libre: 37-51
  • Escobar, C. (2001) "Promoting and assessing oral interaction in the classroom: the oral portfolio" APAC Monographs 4: 7-27
  • Escobar, C. (2001) "Investigación en acción en al aula de lengua extranjera: la evaluación de la interacción mediante el portafolio oral" A. Camps (ed.) El aula como espacio de investigación y reflexión. Barcelona: Graó, 69-84
  • Masats, D. i Unamuno, V. (2001) "Constructing social identities and discourse through repair activities" a Susan Foster-Cohen and Anna Nizegorodcew. (eds.) Eurosla Yearbook. Volume I. 2001. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company. pp. 239-254
  • Escobar, C. (2000) El portafolio oral como instrumento de evaluación formativa en el aula de lengua extranjera. Tesi de doctorat inèdita. Universitat Autònoma de Barcelona
  • Escobar, C. (2000) "Recerca - acció a l'aula de llengua estrangera: el portafoli oral" a Camps, Anna et al. (Eds.) Recerca i formació en didàctica de la llengua. Barcelona, Graó: 143- 158
  • Escobar , C. i Nussbaum, L. (2000) "Pair work discussion and language learning in secondary education" APAC OF NEWS 39: 23-25
  • Masats, D., Nussbaum, L., Tusón, A. i Unamuno, V. (2000) "Entre Simetría y Complementariedad: la Coenunciación en el Discurso de Aprendices de Lenguas" a María Dolores Muñoz Núñez et al. (eds.) IV Congreso de Lingüística General: Cádiz, 3-6 de abril. Cádiz: Servicio de Publicaciones Universidad de Cádiz. Volumen IV. pp. 1763-1774. ISBN: 84-7786-737-2
  • Escobar, C. (1999) "El papel de la autoevaluación como mecanismo regulador de la discusión por pareja" Textos 20: 61-74
  • Masats, D. (1999) La reparació en el discurs d'aprenents de llengües estrangeres. Tesina inédita. Universitat Autònoma de Barcelona
Campus d'excel·lència internacional U A B