Articles
- Dooly, Melinda (2017). Performing identities in social media: A proposal for studying identity construction in language learning online. ALSIC [Special Issue, Heike Baldauf-Quilliatre, Magali Ollagnier-Beldame & Christine Develotte (Eds.)], 20.
- Dooly, Melinda, Barba, Javier, Borràs, Anabel, Creus, Montserrat & González, Carolina (2017). “I don’t know”: Results of a small-scale survey on teachers’ perspectives of the European Language Portfolio. Porta Linguarum, 27, 63-77.
- Helm, Francesca & Dooly, Melinda (2017). Challenges in transcribing multimodal data: A case study, Language Learning & Technology, Special Issue on Methodological Innovation in CALL Research, 21(1), 166-185.
- Llompart Esbert, Júlia (2017). La transmissió lingüística intergeneracional inversa: quan fills i filles ensenyen llengua als progenitors. Treballs de Sociolingüística Catalana, 27, 63-76. DOI: 10.2436/20.2504.01.125
- Moore, Emilee (2017). Doing understanding in transient, multilingual communities in higher education. Journal of Linguistic Anthropology, 289-307. https://doi.org/10.1111/jola.12171
- Moore, Emilee, Evnitskaya, Natalia & Ramos, Lizette (2017). Teaching and learning science in linguistically diverse classrooms. Cultural Studies of Science Education. doi:10.1007/s11422-016-9783-z
- Moore, Emilee & Garrido, Maria Rosa (2017). El rap en la didàctica del plurilingüisme. Perspectiva Escolar, 391, 44-48.
- Noguerol, Artur (2017). Vers un currículum per una educació plurilingüe i intercultural. Langue(s) & Parole: Revista de Filología Francesa y Románica, 3, 67-88. https://www.raco.cat/index.php/Langue/article/view/367224.
- Unamuno, Virginia & Nussbaum, Luci (2017). Participation and language learning in bilingual classrooms in Chaco (Argentina) / Participación y aprendizaje de lenguas en las aulas bilingües del Chaco (Argentina), Infancia y Aprendizaje, DOI: 10.1080/02103702.2016.1263452. Article available at: http://dx.doi.org/10.1080/02103702.2016.1263452
Books
- Jurado, Fabio, Lomas, Carlos & Tusón, Amparo (2017). Las máscaras de la educación y el poder del lenguaje. México: Castellanos Editores / Red de Lenguajes para la Transformación de la Escuela y la Comunidad. Bogotá: Aula de Humanidades / Red Colombiana para la Transformación de la Formación Docente en Lenguaje.
Book chapters
- Antoniadou, Victoria (2017). Collecting, organizing and analyzing multimodal data sets: the contributions of CAQDAS. In Emilee Moore & Melinda Dooly (Eds), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 435-450). Dublin, Ireland/Voillans, France: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.640
- Antoniadou, Victoria (2017). Recoger, organizar y analizar corpus de datos multimodales: las contribuciones de los CAQDAS. In Emilee Moore & Melinda Dooly (Eds), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 451-467). Dublin, Irlanda/Voillans, France: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.641
- Antoniadou, Victoria & Dooly, Melinda (2017). Educational ethnography in blended learning environments. In Emilee Moore & Melinda Dooly (Eds), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 237-263). Dublin, Ireland/Voillans, France: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.630
- Antoniadou, Victoria & Dooly, Melinda (2017). Etnografia educativa en contextos d’aprenentatge mixt. In Emilee Moore & Melinda Dooly (Eds), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 264-292). Dublin, Ireland/Voillans, France: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.631
- Borràs, Eulàlia (2017). Com s’escriu un text de recerca?. In Emilee Moore & Melinda Dooly (Eds), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 469-482). Dubliin, Ireland/Voillans, France: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.642
- Borràs, Eulàlia (2017). How to write a research paper. In Emilee Moore & Melinda Dooly (Eds), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 483-496). Dublin, Ireland/Voillans, France: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.643
- Canals, Laia (2017). Instruments per a la recollida de dades. In Emilee Moore & Melinda Dooly (Eds), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 377-389). Dublin, Ireland/Voillans, France: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.636
- Canals, Laia (2017). Instruments for gathering data. In Emilee Moore & Melinda Dooly (Eds), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 390-401). Dublin, Ireland/Voillans, France: Research-publishing.net. DOI https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.637
- Corona, Víctor (2017). Un acercamiento etnográfico al estudio de las variedades lingüísticas de jóvenes latinoamericanos en Barcelona. In Emilee Moore & Melinda Dooly (Eds), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 151-169). Dublin, Ireland/Voillans, France: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.626
- Corona, Víctor (2017). An ethnographic approach to the study of linguistic varieties used by young Latin Americans in Barcelona. In Emilee Moore & Melinda Dooly (Eds), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 170-188). Dublin, Ireland/Voillans, France: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.627
- Dooly, Melinda (2017). Telecollaboration. In Carol Chapelle & Shannon Sauro (Eds.) The handbook of technology in second language teaching and learning (pp. 169-183). Hoboken, NJ: Wiley-Blackwell.
- Dooly, Melinda (2017). A Mediated Discourse Analysis (MDA) approach to multimodal data. In Emilee Moore & Melinda Dooly (Eds), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 189-211). Dublin, Irlanda/Voillans, France: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.628
- Dooly, Melinda (2017). Una aproximació a dades multimodals amb l’anàlisi del discurs mediat. In Emilee Moore & Melinda Dooly (Eds), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 212-235). Dublin, Ireland/Voillans, France: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.629
- Dooly, Melinda & Moore, Emilee (2017). Introduction: qualitative approaches to research on plurilingual education. In Emilee Moore & Melinda Dooly (Eds), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 1-10). Dublin, Ireland/Voillans, France: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.618
- Dooly, Melinda & Moore, Emilee (2017). Introducció: enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe. In Emilee Moore & Melinda Dooly (Eds), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 11-20). Dublin, Ireland/Voillans, France: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.619
- Dooly, Melinda, Moore, Emilee & Vallejo, Claudia (2017). Research ethics. In Emilee Moore & Melinda Dooly (Eds), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 351-362). Dublin, Ireland/Voillans, France: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.634
- Dooly, Melinda, Moore, Emilee & Vallejo, Claudia (2017). Ética de la investigación. In Emilee Moore & Melinda Dooly (Eds), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 363-375). Dublin, Ireland/Voillans, France: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.635
- Masats, Dolors (2017). L’anàlisi de la conversa al servei de la recerca en el camp de l’adquisició de segones llengües (CA-for-SLA). In Emilee Moore & Melinda Dooly (Eds), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 293-320). Dublin, Ireland/Voillans, France: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.632
- Masats, Dolors (2017). Conversation analysis at the service of research in the field of second language acquisition (CA-for-SLA). In Emilee Moore & Melinda Dooly (Eds), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 321-347). Dublin, Ireland/Voillans, France: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.633
- Masats, Dolors, Juanhuix, Marta & Albines, Javier (2017). The more I cook, the more I learn: Tracing Claire’s learning itinerary through her participation in four cooking sessions. In Paul Seedhouse (Ed.) Task-based language learning in an immersive digital environment: The European digital kitchen (pp. 181-205). Londres: Bloomsbury.
- Moore, Emilee & Llompart, Júlia (2017). Collecting, transcribing, analyzing and presenting plurilingual interactional data. In Emilee Moore & Melinda Dooly (Eds), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 403-417). Dublin, Ireland/Voillans, France: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.638
- Moore, Emilee & Llompart, Júlia (2017). Recoger, transcribir, analizar y presentar datos interaccionales plurilingües. In Emilee Moore & Melinda Dooly (Eds), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 418-433). Dublin, Ireland/Voillans, France: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.639
- Noguerol, Artur (2017). Epíleg. In Emilee Moore & Melinda Dooly (Eds), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 497-500). Dublin, Ireland/Voillans, France: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.644
- Noguerol, Artur (2017). Epilogue. In Emilee Moore & Melinda Dooly (Eds), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 501-504). Dublin, Ireland/Voillans, France: Research-publishing.net. https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.645
- Nussbaum, Luci (2017). Investigar con docentes. In Emilee Moore & Melinda Dooly (Eds), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 23-45). Dublin, Ireland/Voillans, France: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.620
- Nussbaum, Luci (2017). Doing research with teachers. In Emilee Moore & Melinda Dooly (Eds), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 46-67). Dublin, Ireland/Voillans, France: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.621
- Pascual, Xavier (2017). Investigar las propias prácticas docentes a través de la investigación-acción. In Emilee Moore & Melinda Dooly (Eds), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 69-87). Dublin, Ireland/Voillans, France: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.622
- Pascual, Xavier (2017). Investigating one’s own teaching practices using action research. In Emilee Moore & Melinda Dooly (Eds), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 88-105). Dublin, Ireland/Voillans, France: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.623
- Tusón, Amparo (2017). Prólogo. In Emilee Moore & Melinda Dooly (Eds), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. xiv-xvii). Dublin, Ireland/Voillans, France: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.616
- Tusón, Amparo (2017). Prologue. In Emilee Moore & Melinda Dooly (Eds), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. xviii-xx). Dublin, Ireland/Voillans, France: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.617
- Tusón, Amparo (2017). “La fuerza de las palabras”. In Fabio Jurado, Carlos Lomas & Amparo Tusón, Las máscaras de la educación y el poder del lenguaje: 121-146. México: Castellanos Editores / Red de Lenguajes para la Transformación de la Escuela y la Comunidad. Bogotá: Aula de Humanidades / Red Colombiana para la Transformación de la Formación Docente en Lenguaje.
- Unamuno, Virginia & Patiño, Adriana (2017). Producir conocimiento sobre el plurilingüismo junto a jóvenes estudiantes: un reto para la etnografía en colaboración. In Emilee Moore & Melinda Dooly (Eds), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 107-128). Dublin, Ireland/Voillans, France: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.624
- Unamuno, Virginia & Patiño, Adriana (2017). Producing knowledge about plurilingualism with young students: a challenge for collaborative ethnography. In Emilee Moore & Melinda Dooly (Eds), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 129-149). Dublin, Ireland/Voillans, France: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.625
Edited Books
- Moore, Emilee & Dooly, Melinda (Eds.) (2017), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe- Dublin, Ireland/Voillans, France: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.9781908416476
Working papers, white papers & teaching materials (OER)
- Baynham, Mike, Jessica Bradley, John Callaghan, Jolana Hanusova, Emilee Moore, & James Simpson. (2017). Transformations through sport: The case of capoeira and basketball. Working Papers in Translanguaging and Translation, 22.
- Bradley, Jessica, Emilee Moore, James Simpson & Louise Atkinson. (2017). Translanguaging space and creative activity: Collaborative ethnography and arts-based learning. Working Papers in Translanguaging and Translation, 27.
- Callaghan, John, Emilee Moore & James Simpson. (2017). Coordinated action, communication and creativity in basketball in superdiversity. Working Papers in Translanguaging and Translation, 30.
- Making Literacy Meaningful: Masats, Dolors. (2017). Key concepts in describing plurilingualism: A brief glossary.
- Making Literacy Meaningful: Masats, Dolors. (2017). Conceptes claus per descriure el plurilingüisme: un breu glossari.
- Making Literacy Meaningful: Pascual Calvo, Xavier. (2017). Dealing with linguistic diversity in the classroom: a challenge for teachers.
Other publications
- Calsamiglia, Helena, Juanhuix, Marta, Llompart, Júlia, Moore, Emilee & Tusón, Amparo (2017). Converses amb John Gumperz. https://gumperz.wordpress.com/