Artículos
- Dooly, Melinda (2017). Performing identities in social media: A proposal for studying identity construction in language learning online. ALSIC [Special Issue, Heike Baldauf-Quilliatre, Magali Ollagnier-Beldame & Christine Develotte (Eds.)], 20.
- Dooly, Melinda, Barba, Javier, Borràs, Anabel, Creus, Montserrat & González, Carolina (2017). “I don’t know”: Results of a small-scale survey on teachers’ perspectives of the European Language Portfolio. Porta Linguarum, 27, 63-77.
- Helm, Francesca & Dooly, Melinda (2017). Challenges in transcribing multimodal data: A case study, Language Learning & Technology, Special Issue on Methodological Innovation in CALL Research, 21(1), 166-185.
- Llompart Esbert, Júlia (2017). La transmissió lingüística intergeneracional inversa: quan fills i filles ensenyen llengua als progenitors. Treballs de Sociolingüística Catalana, 27, 63-76. DOI: 10.2436/20.2504.01.125
- Moore, Emilee (2017). Doing understanding in transient, multilingual communities in higher education. Journal of Linguistic Anthropology, 289-307. https://doi.org/10.1111/jola.12171
- Moore, Emilee, Evnitskaya, Natalia & Ramos, Lizette (2017). Teaching and learning science in linguistically diverse classrooms. Cultural Studies of Science Education. doi:10.1007/s11422-016-9783-z
- Moore, Emilee & Garrido, Maria Rosa (2017). El rap en la didàctica del plurilingüisme. Perspectiva Escolar, 391, 44-48.
- Noguerol, Artur (2017). Vers un currículum per una educació plurilingüe i intercultural. Langue(s) & Parole: Revista de Filología Francesa y Románica, 3, 67-88. https://www.raco.cat/index.php/Langue/article/view/367224.
- Unamuno, Virginia & Nussbaum, Luci (2017). Participation and language learning in bilingual classrooms in Chaco (Argentina) / Participación y aprendizaje de lenguas en las aulas bilingües del Chaco (Argentina), Infancia y Aprendizaje, DOI: 10.1080/02103702.2016.1263452. Artículo disponible en: https://dx.doi.org/10.1080/02103702.2016.1263452
Libros
- Jurado, Fabio, Lomas, Carlos & Tusón Valls, Amparo (2017). Las máscaras de la educación y el poder del lenguaje. México: Castellanos Editores / Red de Lenguajes para la Transformación de la Escuela y la Comunidad. Bogotá: Aula de Humanidades / Red Colombiana para la Transformación de la Formación Docente en Lenguaje.
Capítulos de libros
-
Antoniadou, Victoria (2017). Collecting, organizing and analyzing multimodal data sets: the contributions of CAQDAS.En Emilee Moore & Melinda Dooly (Coords.), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 435-450). Dublín, Irlanda/Voillans, Francia: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.640
-
Antoniadou, Victoria (2017). Recoger, organizar y analizar corpus de datos multimodales: las contribuciones de los CAQDAS. En Emilee Moore & Melinda Dooly (Coords.), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 451-467). Dublín, Irlanda/Voillans, Francia: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.641
-
Antoniadou, Victoria & Dooly, Melinda (2017). Educational ethnography in blended learning environments. En Emilee Moore & Melinda Dooly (Coords.), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 237-263). Dublín, Irlanda/Voillans, Francia: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.630
-
Antoniadou, Victoria & Dooly, Melinda (2017). Etnografia educativa en contextos d’aprenentatge mixt. En Emilee Moore & Melinda Dooly (Coords), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 264-292). Dublín, Irlanda/Voillans, Francia: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.631
- Borràs, Eulàlia (2017). Com s’escriu un text de recerca?. En Emilee Moore & Melinda Dooly (Coords.), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 469-482). Dublín, Irlanda/Voillans, Francia: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.642
-
Borràs, Eulàlia (2017). How to write a research paper. En Emilee Moore & Melinda Dooly (Coords.), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 483-496). Dublín, Irlanda/Voillans, Francia: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.643
-
Canals, Laia (2017). Instruments per a la recollida de dades. En Emilee Moore & Melinda Dooly (Coords.), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 377-389). Dublín, Irlanda/Voillans, Francia: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.636
-
Canals, Laia (2017). Instruments for gathering data. En Emilee Moore & Melinda Dooly (Coords.), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 390-401). Dublín, Irlanda/Voillans, Francia: Research-publishing.net. DOI https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.637
-
Corona, Víctor (2017). Un acercamiento etnográfico al estudio de las variedades lingüísticas de jóvenes latinoamericanos en Barcelona. En Emilee Moore & Melinda Dooly (Coords.), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 151-169). Dublín, Irlanda/Voillans, Francia: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.626
-
Corona, Víctor (2017). An ethnographic approach to the study of linguistic varieties used by young Latin Americans in Barcelona. En Emilee Moore & Melinda Dooly (Coords.), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 170-188). Dublín, Irlanda/Voillans, Francia: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.627
-
Dooly, Melinda (2017). Telecollaboration. A Carol Chapelle & Shannon Sauro (Eds.) The handbook of technology in second language teaching and learning (pp. 169-183). Hoboken, NJ: Wiley-Blackwell.
-
Dooly, Melinda (2017). A Mediated Discourse Analysis (MDA) approach to multimodal data. En Emilee Moore & Melinda Dooly (Coords.), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 189-211). Dublín, Irlanda/Voillans, Francia: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.628
-
Dooly, Melinda (2017). Una aproximació a dades multimodals amb l’anàlisi del discurs mediat. En Emilee Moore & Melinda Dooly (Coords.), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 212-235). Dublín, Irlanda/Voillans, Francia: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.629
-
Dooly, Melinda & Moore, Emilee (2017). Introduction: qualitative approaches to research on plurilingual education. En Emilee Moore & Melinda Dooly (Coords.), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 1-10). Dublín, Irlanda/Voillans, Francia: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.618
-
Dooly, Melinda & Moore, Emilee (2017). Introducció: enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe. En Emilee Moore & Melinda Dooly (Coords.), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 11-20). Dublín, Irlanda/Voillans, Francia: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.619
-
Dooly, Melinda; Moore, Emilee & Vallejo, Claudia (2017). Research ethics. En Emilee Moore & Melinda Dooly (Coords.), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 351-362). Dublín, Irlanda/Voillans, Francia: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.634
-
Dooly, Melinda, Moore, Emilee & Vallejo, Claudia (2017). Ética de la investigación. En Emilee Moore & Melinda Dooly (Coords.), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 363-375). Dublín, Irlanda/Voillans, Francia: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.635
-
Masats, Dolors (2017). L’anàlisi de la conversa al servei de la recerca en el camp de l’adquisició de segones llengües (CA-for-SLA). En Emilee Moore & Melinda Dooly (Eds), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 293-320). Dublín, Irlanda/Voillans, França: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.632
-
Masats, Dolors (2017). Conversation analysis at the service of research in the field of second language acquisition (CA-for-SLA). En Emilee Moore & Melinda Dooly (Coords.), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 321-347). Dublín, Irlanda/Voillans, Francia: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.633
-
Masats, Dolors, Juanhuix, Marta & Albines, Javier (2017). The more I cook, the more I learn: Tracing Claire’s learning itinerary through her participation in four cooking sessions. En Paul Seedhouse (Ed.) Task-based language learning in an immersive digital environment: The European digital kitchen (pp. 181-205). Londres: Bloomsbury.
-
Moore, Emilee & Llompart, Júlia (2017). Collecting, transcribing, analyzing and presenting plurilingual interactional data. En Emilee Moore & Melinda Dooly (Coords.), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 403-417). Dublín, Irlanda/Voillans, Francia: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.638
-
Moore, Emilee & Llompart, Júlia (2017). Recoger, transcribir, analizar y presentar datos interaccionales plurilingües. En Emilee Moore & Melinda Dooly (Coords.), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 418-433). Dublín, Irlanda/Voillans, Francia: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.639
-
Noguerol, Artur (2017). Epíleg. En Emilee Moore & Melinda Dooly (Coords.), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 497-500). Dublín, Irlanda/Voillans, Francia: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.644
-
Noguerol, Artur (2017). Epilogue. En Emilee Moore & Melinda Dooly (Coords.), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 501-504). Dublín, Irlanda/Voillans, Francia: Research-publishing.net. https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.645
- Nussbaum, Luci (2017). Investigar con docentes. En Emilee Moore & Melinda Dooly (Coords.), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 23-45). Dublín, Irlanda/Voillans, Francia: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.620
-
Nussbaum, Luci (2017). Doing research with teachers. En Emilee Moore & Melinda Dooly (Coords.), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 46-67). Dublín, Irlanda/Voillans, Francia: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.621
-
Pascual, Xavier (2017). Investigar las propias prácticas docentes a través de la investigación-acción. En Emilee Moore & Melinda Dooly (Coords.), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 69-87). Dublín, Irlanda/Voillans, Francia: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.622
-
Pascual, Xavier (2017). Investigating one’s own teaching practices using action research. En Emilee Moore & Melinda Dooly (Coords.), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 88-105). Dublín, Irlanda/Voillans, Francia: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.623
-
Tusón Valls, Amparo (2017). Prólogo. En Emilee Moore & Melinda Dooly (Coords.), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. xiv-xvii). Dublín, Irlanda/Voillans, Francia: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.616
-
Tuson Valls, Amparo (2017). Prologue. En Emilee Moore & Melinda Dooly (Coords.), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. xviii-xx). Dublín, Irlanda/Voillans, Francia: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.617
-
Tusón Valls, Amparo (2017). “La fuerza de las palabras”. En Fabio Jurado, Carlos Lomas & Amparo Tusón, Las máscaras de la educación y el poder del lenguaje: 121-146. México: Castellanos Editores / Red de Lenguajes para la Transformación de la Escuela y la Comunidad. Bogotá: Aula de Humanidades / Red Colombiana para la Transformación de la Formación Docente en Lenguaje.
-
Unamuno, Virginia y Patiño, Adriana (2017). Producir conocimiento sobre el plurilingüismo junto a jóvenes estudiantes: un reto para la etnografía en colaboración. En Emilee Moore & Melinda Dooly (Coords.), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 107-128). Dublín, Irlanda/Voillans, Francia: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.624
-
Unamuno, Virginia y Patiño, Adriana (2017). Producing knowledge about plurilingualism with young students: a challenge for collaborative ethnography. En Emilee Moore & Melinda Dooly (Coords.), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (p. 129-149). Dublín, Irlanda/Voillans, Francia: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.625
Coordinación de libros
- Moore, Emilee y Dooly, Melinda (Coords.) (2017), Qualitative approaches to research on plurilingual education / Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe / Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe- Dublín, Irlanda/Voillans, Francia: Research-publishing.net. DOI: https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.9781908416476
Libros blanco, informes y materiales docentes (OER)
- Baynham, Mike, Jessica Bradley, John Callaghan, Jolana Hanusova, Emilee Moore, y James Simpson. (2017). Transformations through sport: The case of capoeira and basketball. Working Papers in Translanguaging and Translation, 22.
- Bradley, Jessica, Emilee Moore, James Simpson y Louise Atkinson. (2017). Translanguaging space and creative activity: Collaborative ethnography and arts-based learning. Working Papers in Translanguaging and Translation, 27.
- Callaghan, John, Emilee Moore y James Simpson. (2017). Coordinated action, communication and creativity in basketball in superdiversity. Working Papers in Translanguaging and Translation, 30.
- Making Literacy Meaningful: Masats, Dolors. (2017). Key concepts in describing plurilingualism: A brief glossary.
- Making Literacy Meaningful: Masats, Dolors. (2017). Conceptes claus per descriure el plurilingüisme: un breu glossari.
- Making Literacy Meaningful: Pascual Calvo, Xavier. (2017). Dealing with linguistic diversity in the classroom: a challenge for teachers.
Otras publicaciones
- Calsamiglia, Helena, Juanhuix, Marta, Llompart, Júlia, Moore, Emilee & Tuson, Amparo (2017). Converses amb John Gumperz. https://gumperz.wordpress.com/