Títol'How can I include them?' Teaching pupils with visual impairments in the inclusive music classroom.
Publication TypeJournal Article
Year of Publication2022
AuthorsPino, Á, Rodríguez-Rossell, C, Viladot, L
JournalDidacticae: Revista de Investigación en Didácticas Específicas.
Volume12
Pagination124-137
Date Published10/2022
KeywordsDiscapacidad visual, estrategias inclusivas, inclusion, pedagogías musicales, Recursos pedagógicos
Abstract

In most cases, music teachers lack specific strategies to give an appropriate response to the educational needs of students with visual impairments. Taking into account the need to find new approaches that are helpful for music teachers to go through the many challenges of inclusion, this article explores the potential that active music methods may have in the inclusive music education of students with visual disabilities. This exploratory study uses qualitative content analysis in combination with a case study method, intending to contrast the resources found in three active music methods (Ward’s, Dalcroze’s, and Suzuki’s) with the real experience of a music teacher. Results include ten resources which promote learning for all students along with the description of how the teacher used them in real life, examples and guidelines to be applied in the music classroom. Conclusions show that the pedagogies analyzed offer a wide range of opportunities for multi-sensory learning through the resources presented –which can also be transferred to other music pedagogies–, and confirm that active music methods facilitate inclusion in environments where students with visual disabilities are present.

En la mayoría de los casos, el profesorado de música no suele contar con estrategias que le permitan dar respuesta a las necesidades educativas específicas del estudiantado con discapacidad visual. Teniendo en cuenta la necesidad de encontrar nuevas estrategias que permitan al profesorado enfrentar el reto de la inclusión, este artículo explora el potencial que las pedagogías activas de educación musical pueden tener en la educación musical inclusiva de estudiantes con limitaciones visuales. Este estudio exploratorio emplea el análisis cualitativo de contenido en combinación con un estudio de caso para contrastar los recursos encontrados en tres pedagogías activas (Ward, Dalcroze, y Suzuki) y la experiencia real de una profesora. Los resultados incluyen diez recursos que favorecen el aprendizaje de todo el alumnado junto con la descripción de cómo fueron empleados por la profesora, además de ejemplos y orientaciones para ser aplicados en el aula. Las conclusiones muestran que las pedagogías analizadas ofrecen una gran variedad de oportunidades de aprendizaje multisensorial a través de los recursos presentados (que a su vez pueden ser transferidos a otras pedagogías musicales), y confirman que las pedagogías musicales activas facilitan la inclusión en contextos con estudiantes con discapacidad visual.